Kjøpsvilkår
Kjøpsvilkårene gjelder for salg av varer og tjenester fra Perleporten Vest AS til privatpersoner. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Dersom du er under 18 år kan du ikke handle i nettbutikken. Men du kan få en myndig, for eksempel en foresatt, til å gjøre en handel for deg. Vi leverer kun varer til Norge. Forbrukerkjøp er regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven og vi refererer til disse lovene dersom du ønsker mer informasjon om dine plikter og rettigheter ved kjøp.

Parter
Selger, Perleporten (Perleporten Vest AS) heretter beskrevet vi, oss eller selger. Kjøper, privatperson som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir heretter beskrevet du, deg, din, ditt eller kjøper.

Ordrevilkår
Din ordre er bindende når den er registrert hos oss. Vi er bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på en annen måte. Etter at vi har mottatt din ordre, vil vi bekrefte bestillingen og sende deg en ordrebekreftelse. Les gjennom ordrebekreftelsen og undersøk om den stemmer med bestillingen din. Avvik mellom din opprinnelige bestilling og ordrebekreftelsen vil anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan takke ja eller takke nei til. Du kan også gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling dersom denne er i samsvar med det vi ga tilbud om.

Angrerett
Garasjeporter/industriporter/leddporter/sidedører vi leverer er å anse som tilvirkningskjøp og er således unntatt fra angrerett.

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

Returfrakt betales av kjøper.

Kan jeg tilføye ekstra varer på min ordre?
Vi kan av sikkerhetsmessige årsaker ikke øke det beløpet som du har handlet for. Ønsker du å kjøpe flere varer, som er på lager, kan du gjerne kontakte oss for å høre om vi kan rekke å stoppe din ordre. Dersom ordren ikke er sendt holder vi den tilbake. Du må deretter lage en ny ordre som inneholder den / de varene du ønsker å tilføye og skrive i kommentarfeltet at ordren skal sendes med ditt første ordrenummer. Under leveringsmetoder velger du leveringsmetoden: Sendes sammen med ordre nr.: xxxxx.

Avvik
Vi vil til enhver tid kvalitetssikre informasjon om våre produkter. Likevel tar vi forbehold om feilbeskrivelser/skrivefeil/prisfeil og fargefeil fremstilt i nettbutikken, noe som kan bety at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i nettbutikken vår, markedsføring eller på annen måte. Legg også merke til at farger på produkter kan variere ut i fra forskjeller på din skjerm til en annen. Bilder brukt på sidene våre kan være illustrative og derfor avvike fra varens faktiske utseende og farge. Vi forbeholder også retten til å kansellere en bestilling i sin helhet eller deler av dens innhold dersom produktet er utsolgt eller ved ekspedering viser seg å ha en feil som er av en slik vesentlig grad at kunden burde vært klar over det. Dersom et produkt er utsolgt vil du få tilsendt en mail om dette. Hver enkelt vare har ulik reklamasjonsrett, send oss en melding for å sjekke.

Priser og betaling
Alle priser er inkludert merverdiavgift, skatter og avgifter. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil får ikke tilbakevirkende kraft. Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil fra vår side, kan vi ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Du kan velge mellom å betale med faktura, bank- eller kredittkort. Ved betaling gjennom Klarna gjelder Klarna sine regler og betingelser. Ved å benytte seg av faktura fra Klarna vil du motta faktura på epost samme dag som varene blir sendt. Her i fra er det Klarna som står for videre oppfølging. Når du bruker kort vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som forsendelse.
Alle priser er oppgitt i norske kroner.

Leveringsvilkår
Levering av bestillingen skjer gjennom Posten/Bring eller på den måten som er angitt på ordrebekreftelsen. Vår leveringstid for produkter som er på lager er normalt sett 3-5 dager. Risikoen for produktene ligger hos oss inntil de mottas av deg, altså når du har produktene i din besittelse. Med en gang du har mottatt ordren bør du derfor undersøke varen for eventuelle feil eller mangler og melde fra til oss dersom den er skadet. Fra tid til annen kan en levering bli forsinket f.eks p.g.a. hendelser utenfor vår kontroll. Vi fraskriver oss derfor ansvaret for slike forsinkelser som skjer hos tredjepart leverandør.

Perleporten Vest AS
Org nr. 817 897 452
Skeisvannsvegen 23, 5519 Haugesund