Det er 3 hovedtyper garasjeporter som brukes i Norge: leddport, vippeport og rulleport. Alle har fordeler og ulemper. Vi vil gjerne forklare forskjellene mellom disse garasjeportene og hjelpe deg med å velge den som passer dine behov.

Typer og forskjeller

  1. Vippeport er en type garasjeport som har én stor del og den åpner seg helt opp, og tar liten plass foran og bak for å åpne. En av de største produsentene i Europa er tyske Hörmann, som er kjent for serien Berry som de har produsert siden 1952. Noen vil kanskje mene at samme konstruksjon som for 70 år siden ikke er ideell for år 2022, men det er fortsatt en ganske populær modell.
  2. Leddport er en annen populær type som brukes i både private hjem og blant bedrifter. Den består av forskjellige seksjoner som flyttes i taket når den åpnes. Ved å ha mer enn én seksjon kan den åpnes rett vertikalt opp, noe som sparer plass. Ved siden av Hörmann som også produserer denne typen, har det hviterussiske selskapet Alutech spesialisert seg på leddport og vært kjent over hele Europa siden 1996.
  3. Rulleport er sannsynligvis den billigste og mest kompakte blant alle typer, men den kommer med avveininger som vi skal snakke om senere. I utgangspunktet ruller garasjeporten helt opp og brettes inn i en egen enhet. Du har sikkert sett dem i offentlige parkeringshus. Ved siden av de to selskapene vi allerede har nevnt produserer russiske Doorhan rulleporter og leverer internasjonalt.

Vippeport. Kilde: Hörmann

Leddport. Kilde: Alutech

Rulleport. Kilde: Doorhan

Vippeport: fordeler og ulemper

Den største ulempen er at disse garasjeportene ikke klarer å holde på varmen, selv om lerretet er isolert vil omkretsen av åpningen fryse. Bor du oppe i Nord-Norge, hvor vintrene kan være ganske harde, vil du sannsynligvis ikke se vippeporter bli installert ofte nå til dags. Et annet problem er at når den åpnes kan den treffe bilen om den står for nære. Åpningen kan bare være rektangulær. Det betyr at hvis du har buede eller fasede hjørner i garasjen din, kan du ikke bruke vippeport. Dimensjonene på åpningen er også ganske begrenset, maksimal størrelse er 3000x2500mm. Blant hovedfordelene kan vi nevne enkelhet i designet, mindre mengde bevegelige deler og elementer sammenlignet med leddport og rulleport. Det er derfor de trenger mindre justeringer og reparasjoner. De trenger også veldig lite plass bak åpningen, og hvis det ikke er plass kan du alltids installere den uten horisontale skinner i taket. Akkurat som leddport kan du tilpasse den og få fasaden lik resten av huset ditt. Men vi synes det er viktig å få frem at det i dag er en ganske sjelden type port, siden det er bedre alternativer å velge mellom.

Sammendrag:
+ Krever svært lite plass for installasjon.
+ Enkelt og pålitelig design, med et minimum av bevegelige deler.
– De isolerer ikke godt nok.
– Fare for skade på bilen ved åpning.

Leddport: fordeler og ulemper

Leddport er sammenkoblet med hengsler som lar den bevege seg opp og ned på ruller langs styreskinnene. En balanseringsfjær kompenserer for vekten av porten ved løfting, og gir tilbake energien som ble akkumulert mens porten ble senket. Alle koblinger mellom panelene samt koblinger til vegger og gulv er hermetisk forseglet med elastiske gummipakninger. Det betyr at de ikke bare holder godt på varmen, men også beskytter mot støv og støy fra gaten.

Disse garasjeportene krever ikke plass foran eller inne i garasjen, men de trenger ganske mye plass i taket. Dybden på lerretets inngang i rommet er lik høyden på åpningen, og litt ekstra opptil 1 meter. En stor fordel i forhold til andre typer er muligheten til å tilpasse designet til nesten alle åpninger. På grunn av de ulike variantene av styreskinnene og arrangementet av fjærene, er det mulig å tilpasse strukturen i et rom med svært lavt eller svært høyt tak.

Leddportene er populære på grunn av panelkonstruksjonen deres. De har en galvanisert stålplate 0,5 mm tykk som et skall, som er fylt fra innsiden med tett polyuretanskum. Dessuten er skummet ikke det samme som det vanlige du kan kjøpe i stort sett alle jernvarebutikker, men dobbelt så tett. På grunn av den lave varmeledningsevnen til fyllstoffet gir denne typen garasjeporter best mulig isolasjon. Et panel med en tykkelse på 4 cm kan sammenlignes med termisk isolasjon med en murvegg med en tykkelse på 55 cm.

En annen grunn til at denne typen er så populær er en stor mengde tilgjengelige tilpasningsalternativer. Du kan bygge en port med lås, bestille utvendig eller innvendig lås, håndtak for enhver smak, installere beskyttelse mot innbrudd, fukt, innstøpt vinduer eller hele panoramapaneler og bestille garasjeport i samme stil som resten av huset. Ved siden av ulike typer paneler, stort utvalg av farger, og selvfølgelig digitaltrykk på lerret. Les om alle alternativer i detalj her: https://perleporten.no/om-vare-garasjeporter/

Sammendrag:
+ God isolasjon for hardt klima.
+ Holdbar og pålitelig.
+ Stort antall tilpasningsmuligheter.
– Dyrere enn andre typer.
– Krever mye plass i taket.

Rulleport: fordeler og ulemper

Som oftest er strukturen til rulleportene laget av aluminium, kun kabinettet til boksen er laget av stål. De er billigere enn leddportene, veldig kompakte og kan plasseres i nesten hvilken som helst åpning. De kan males i ulike farger og ha tre mønster. De kan brukes i en åpning på opptil 6 meter bredde og du kan velge om du vil installere en elektrisk stasjon, fjernkontroll, manuell nødåpningsanordning eller begrense deg til manuell løfting.

Rulleportene krever svært liten plass for installasjon som betyr at biler kan parkeres tett inntil garasjeporten på indre eller ytre del av garasjen, og at porten ikke vil skade bilen din siden de beveger seg vertikalt. Formen på åpningen til garasjen kan være stort sett hva som helst.

Rulleporter er også svært følsomme for vindbelastning, jo bredere åpning, jo lavere vindhastighet tåler lerretet. Siden det er ganske mange profiler som lerretet er laget av, har hver sine egne indikatorer for vindbelastning. Det finnes også spesielle vindlåser som øker vindmotstanden.

Sammendrag:
+ Kompakt design og mulighet for montering i nesten alle åpninger.
+ Pent og enkelt utseende.
+ God korrosjonsbestandighet.
+ Mulighet for å styre manuelt eller med fjernkontroll.
– Du kan ikke sette dem i oppvarmet garasje, de vil fryse.
– Følsom for vindbelastninger.
– Utsatt for slitasje på lerretet ved ca. 5 års intensiv bruk

Hvilket alternativ er best for meg?

Dette er et vanskelig spørsmål å svare på, alt avhenger av individuelle behov og budsjetter. Alle disse garasjeportene har fordeler og ulemper som må tas i betraktning. Det siste vi kan gjøre er å visualisere vurdering for forskjellige alternativer:

Vi er alltid klare for å hjelpe deg med garasjeporter og gi deg et godt tilbud som passer akkurat ditt behov.